Forum "Polskie Orły" Strona Główna "Polskie Orły"
Forum Polskiej Drużyny Backgammona
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Dlaczego tak, a nie inaczej - pytania początkujących

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum "Polskie Orły" Strona Główna -> Akademia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_gluki
Nauczyciel



Dołączył: 01 Kwi 2010
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Krk/BB

PostWysłany: Pią 20:16, 09 Kwi 2010    Temat postu: Dlaczego tak, a nie inaczej - pytania początkujących

Akademia, została dawno założona, ale chyba większość z Was była samoukami, bo na forum ciężko znaleźć temat, gdzie młodzi adepci backgammona zadawaliby pytania dot. oceny ruchu przez GNU.

Sytuacja:
Kod:
 GNU Backgammon  Position ID: ursBwQDL3hgGAA
                 Match ID   : cAm2AAAAAAAA
 +13-14-15-16-17-18------19-20-21-22-23-24-+     O:xxx
 | X                |   | O  O  O  O  O    |     0 points
 | X                |   | O  O  O  O       |     
 |                  |   |    O  O  O       |     
 |                  |   |                  |     
 |                  |   |                  |   
v|                  |BAR|                  |     5 point match (Cube: 1)
 |                  |   |                  |   
 |                  |   |    X             |     
 |                  |   |    X             |     
 |          X     O |   | X  X  X        X |     Rolled 45
 | O        X     O |   | X  X  X     X  X |     0 points
 +12-11-10--9--8--7-------6--5--4--3--2--1-+     X: gluki


Przewaga pipów po mojej stronie (99:88 )
Niewiele się zastanawiając pojechałem 9/5 9/4 (2 co do lepszości ruch), GNU oznaczył go jako "bad". 0 ply sugeruje mój ruch, 1,2,3 ply już tą teoretycznie lepszą opcję.
Kod:
    2. Cubeful 3-ply    9/5 9/4                      Eq.:  +0,265 ( -0,121)
       0,586 0,015 0,001 - 0,414 0,016 0,000
        3-ply cubeful prune [grandmaster]


Teoretycznie najlepszy 13/9 13/8.

Kod:
    1. Cubeful 3-ply    13/9 13/8                    Eq.:  +0,386
       0,607 0,030 0,001 - 0,393 0,048 0,001
        3-ply cubeful prune [grandmaster]


Jadąc tak jak ja, nie zagraża nam specjalnie żaden ruch przeciwnika. Robiąc "lepszy" ruch wystawiamy się na bicie, gdy gracz O wyrzuci 1 oczko.

ps. Dajcie mi proszę jeszcze trochę się podszkolić zanim zacznę z Wami grać Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_s1macio
Orzeł



Dołączył: 10 Kwi 2009
Posty: 209
Przeczytał: 26 tematów

Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 0:36, 10 Kwi 2010    Temat postu: Re: Dlaczego tak, a nie inaczej - pytania początkujących

EU_PL_gluki napisał:


Jadąc tak jak ja, nie zagraża nam specjalnie żaden ruch przeciwnika. Robiąc "lepszy" ruch wystawiamy się na bicie, gdy gracz O wyrzuci 1 oczko.


Niby tak, ale w następnym ruchu z dużym prawdopodobieństwem musiał byś jeszcze bardziej ryzykować (np. wyrzucając 6). 13/9 i 13/8 ogranicza to ryzyko.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez EU_PL_s1macio dnia Sob 0:38, 10 Kwi 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_JANO
Administrator



Dołączył: 26 Maj 2008
Posty: 134
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 6:07, 10 Kwi 2010    Temat postu:

tak jak macio pisze najprawdopodbniej i tak bedziesz sie musial odslonic , w tym momencie tylko 1( a wiec 6 kombinnacji) cie bije nawet jezeli przeciwnik cie zbije wciaz ma jednego piona odslonieto w swoim domu jezeli nie wyrzuci 1-1 ,1-2 -1-3 to wciaz masz szanse na zbice go( choc . Jezeli sie odslonisz w pozniejszym etapie gry najprawdopodobniej gnu bedzie musial wyrzucic 6( 6 kombinacji) plus kombinacje 1-5 2-4 3-3 2-2 a wiec razem 10 kombinacji. Nawet gdy cie nie zbije wciaz musisz wyrzucic wieksza sume na kostkach niz 6 wiec teoretycznie moze miec sznase na bicie jeszcze raz, ruszajac sie 5:4 ta szansa maleje diametralnie. OCzywiscie ruszajac sie tak jak sie ruszyles mozesz liczyc na dubla no ale .... Jak widzisz roznica statystyczna wedlug Gnu nie jest duza, ruszajac sie teoretycznie "lepiej" masz wieksza szanse na wygranie ale rowniez wieksza szanse ze przegrasz za 2 przy ewentualnym biciu. Wiec kto wie moze twoj ruch byl lepszy Wink.

Skoro juz o tej sytuacji mowa wybierajac "gorsza" opcje gnu twierdzi ze nie mozemy przegrac za 3 pkt. A przeciez mozemy. Czy poprostu sznasa na przegranie jest mniejsza niz 0,1% ze gnu tego nie uwzglednia?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_gluki
Nauczyciel



Dołączył: 01 Kwi 2010
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Krk/BB

PostWysłany: Sob 0:20, 19 Cze 2010    Temat postu:

Jeszcze jedna sytuacja.
Mam nadzieje, że tym razem poziom zagmatwania jest wyższy niż ostatnio Wink

Kod:
    GNU Backgammon  Position ID: 4HOOAQbg28QBMA
                    Match ID   : cAknAAAAAAAA
    +24-23-22-21-20-19------18-17-16-15-14-13-+  O: geanina
    | X              O |   |    O     O     X |  0 points
    | X              O |   |    O     O     X | 
    |                O |   |    O     O     X | 
    |                O |   |                  | 
    |                O |   |                  | 
    |                  |BAR|                  |v 1 point match (Cube: 1)
    |                X |   |                  | 
    |                X |   |                  | 
    |                X |   |                  | 
    |          O     X |   | X  X           O |  Rolled 61
    |          O     X |   | X  X     X     O |  0 points
    +-1--2--3--4--5--6-------7--8--9-10-11-12-+  X: gluki



mój ruch 10/3, ale jest kilka lepszych.
Kto zgadnie i wytłumaczy myślenie GNU na poziomie grandmaster zostanie moim prywatnym idolem Wink

pipów 152:157 na moja niekorzyść.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez EU_PL_gluki dnia Sob 0:28, 19 Cze 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_s1macio
Orzeł



Dołączył: 10 Kwi 2009
Posty: 209
Przeczytał: 26 tematów

Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 0:39, 19 Cze 2010    Temat postu:

13/7 i 6/5 lub 24/18 i 6/5

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PLc_Witch
Administrator



Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 885
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Baden-Würtemberg, Niemcy

PostWysłany: Sob 1:54, 19 Cze 2010    Temat postu:

Pewnie pojechalabym 13/7, 24/23, bo
1) 13/7 daloby mi wiecej mozliwosci zamkniecia zlotego pola
2) 24/23 daloby mi slaba duplikacje na wypadek wyrzucenia przez przeciwnika [:::], ta blotke na polu 10 zyczylabym sobie wykorzystac w kolejnym rzucie Smile
3) gdzies przeczytalam, ze skoro przeciwnik ruszyl sie ze swojego pola 24, to i ja powinnam to zrobic Razz


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez EU_PLc_Witch dnia Sob 1:55, 19 Cze 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_s1macio
Orzeł



Dołączył: 10 Kwi 2009
Posty: 209
Przeczytał: 26 tematów

Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Sob 10:40, 19 Cze 2010    Temat postu:

EU_PLc_Witch napisał:
Pewnie pojechalabym 13/7, 24/23, bo

3) gdzies przeczytalam, ze skoro przeciwnik ruszyl sie ze swojego pola 24, to i ja powinnam to zrobic Razz


Wydaje mi się, że jeżeli mamy się poruszyć jednym pionem z pola 24, to bardziej prawidłowym posunięciem od ruchu 24/23 jest ruch z 24 na 18.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_niuniuch
Orzeł



Dołączył: 26 Cze 2009
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 13:14, 19 Cze 2010    Temat postu:

6/5 dla mnie nie ulega wątpliwość - jeżeli przeciwnik wyrzuci 1 to wcale nie będzie oznaczało, że będzie mu się opłacało zbijać, musiałby w tym celu pozbyć się pola 4, które też jest bardzo dużo warte (w końcu niektórzy nazywają srebrnym polem Smile), no chyba żeby wyrzucił dubla z 1 - cóż, taki life Razz. Plusy tego ruchu są oczywiste - przygotowanie do zajęcia najważniejszego pola w następnym ruchu, no i poprawienie dystrybucji pionów na planszy. Szóstki mamy możliwe dwie, ja bym pewnie bez mrugnięcia okiem zagrał 13/7 bo jestem asekurantem, ale tak jak napisała Witch ruszenie pionów z pola 24 jest szczególnie ważne jak przeciwnik nas wyprzedza w tym temacie, więc może 24/18 jest lepsze.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_jwill
Orzeł



Dołączył: 15 Kwi 2008
Posty: 185
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Sob 23:51, 19 Cze 2010    Temat postu:

hm...
ja podchodze do zagadek troche tak ... jezeli ktos zadaje zagadke to odpowiedz jest jak najmniej spodziewana z mozliwych czyli najprostsze rozwiazania wyrzucamy Witch ;];];]

moja propozycja (nigdy bym sie tak nie ruszyl) :

24/18 6/5 ( uzasadnienie: uwalniamy jednego pionka z pola 24 tak azeby w przypadku rzucenia przez przeciwnika "6" dac mu do myslenia. W przypadku gdy zbije pionka z pola 10 w nastepnym ruchu pewnie ustawimy blok na polu 18 badz zablokujemy nasze zlote pole. W przypadku zbicia naszego pionka z pola 18 przeciwnik naraza sie na bicie badz ustawienie przez na bloku na naszym zlotym polu. Skoro przeciwnik bije nas rzucajac szostkie zostawmy nasz pojedynczy pionek na polu 10, gdyz gdy go ruszymy narazamy sie na podwojne zbicie. Mozemy pozwolic sobie na takie ryzyko gdyz jest poczatek partii i nic nie ryzykujemy w razie pechowego rzutu ustawiamy kotwice i przechodzimy do defensywy w razie dobrego rzutu przeciwnika mozemy sie elegancko ustawic na reszte partii, zwlaszcza ze partia do jednego i nie grozi nam podwojenie stawki ze strony przeciwnika)

Ad. wypowiedzi: fantazja spowodowana ze wrocilem wlasnie z suto zakrapianych chrzcin. Koledze urodzila sie coreczka. Ma dopiero dwa miesiace ale przesiedziala u mnie na kolanach, nie chciala sie tylko podporzadkowac gdy mowilem do niej - powiedz "double"


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez EU_PL_jwill dnia Sob 23:55, 19 Cze 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PLc_Witch
Administrator



Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 885
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Baden-Würtemberg, Niemcy

PostWysłany: Nie 1:24, 20 Cze 2010    Temat postu:

to bedzie offtopic: jwill - 2 miesiace i siedzi? jestes pewien ze to coreczka byla a nie zona? Razz

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum "Polskie Orły" Strona Główna -> Akademia Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin