Forum "Polskie Orły" Strona Główna "Polskie Orły"
Forum Polskiej Drużyny Backgammona
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Zagadnienia dot. "budowniczych"

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum "Polskie Orły" Strona Główna -> Akademia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_Matthias
Rezydent



Dołączył: 13 Sie 2009
Posty: 41
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Skórzewo k/Poznania

PostWysłany: Nie 16:12, 16 Paź 2011    Temat postu: Zagadnienia dot. "budowniczych"

Nabyłem drogą kupna "Biblię" Backgammona. Ponieważ została napisana w latach '70, kiedy jeszcze nie było GNU, porównuję sporadycznie sugestie autora, z sugestiami GNU.

Poniższa pozycja wydaje się być ciekawa:



O ile bar/24 i 13/12*/11* jest oczywiste, pozostaje pytanie, jak efektywnie wykorzystać ostatnią "1". Poniżej sugestia GNU:



Podświetliłem odpowiedź, którą za zdecydowanie lepszą uznaje Magriel, gryż daje ona 3 budowniczych, zamiast dwóch, a przeciwnik nie będzie miał możliwości ustrzelenia naszej blotk. Dzięki temu, jeśli przeciwnik zdoła wyciągnąć przynajmniej jednego pionka w następnym rzucie, będziemy mieli dwa razy więcej szans, żeby "obstawić punkt na jego głowie" (jakkolwiek bym tego nie tłumaczył, chyba wiadomo o co chodzi Wink).

Żeby było jeszcze zabawniej, GNU uznaje za najlepsze rozbicie dwóch pionów w domu przeciwnika i tylko minimalnie gorsze ustawienie piona na "10", gdzie pomoże on najwyżej w budowaniu bloków na "4". Ściąganie piona na "12", rozbijając kompletnie blok na "13" to nastawienie się na rozbudowę blokady, blokiem na "9".

Jeśli zaglądają tu jeszcze jacyś Nauczyciele, jestem ciekaw opinii Wink.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_s1macio
Orzeł



Dołączył: 10 Kwi 2009
Posty: 209
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Nie 17:07, 16 Paź 2011    Temat postu:

Osobiście, bez namysłu i intuicyjnie zagrał bym tak jak proponuje GNU. Warto zauważyć, że propozycja Margiela daje wieksze szanse na wygraną gammonem, więc kluczowy tu będzie stan meczu i do ilu punktów trwa gra.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_gluki
Nauczyciel



Dołączył: 01 Kwi 2010
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Krk/BB

PostWysłany: Nie 17:28, 16 Paź 2011    Temat postu:

Nic dodać nic ująć co do wypowiedzi Macia.

W "Biblii" Backgammona jest pełno sytuacji z którymi GNU się nie zgadza, a bywają i błędy oceniane na "very bad". Osobiście nie poleciłbym tej książki, gdyż styl grania trochę się zmienił przez ostatnie 30-40 lat.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_Matthias
Rezydent



Dołączył: 13 Sie 2009
Posty: 41
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Skórzewo k/Poznania

PostWysłany: Nie 18:06, 16 Paź 2011    Temat postu:

Odnośnie propozycji "very bad", masz jakieś przykłady? Na razie przeszedłem połowę tej książki i nie znalazłem niczego, co mogłoby na takie błędy wskazywać.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_gluki
Nauczyciel



Dołączył: 01 Kwi 2010
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Krk/BB

PostWysłany: Pon 19:51, 17 Paź 2011    Temat postu:

Tak na szybcika 4 duże błędy (2 "very bad" z dublowania i 2 z ruchów):
Złe dublowanie:

Rozdział 22 (o dublowaniu) pozycja 5:
Kod:

    GNU Backgammon  Position ID: 4HPwA0DM48gBIg
                    Match ID   : cAn3AAAAAAAE
    +24-23-22-21-20-19------18-17-16-15-14-13-+  O: gnubg
    | X        X     O | O |    O           X |  0 points
    |                O |   |    O           X | 
    |                O |   |    O           X | 
    |                O |   |                  | 
    |                O |   |                  | 
    |                  |BAR|                  |v 7 point match (Cube: 1)
    |                  |   |                6 | 
    |             X    |   |                O | 
    |             X    |   |    X           O | 
    |       X     X    |   |    X           O |  Rolled 65
    |       X     X    |   |    X        X  O |  0 points
    +-1--2--3--4--5--6-------7--8--9-10-11-12-+  X: Emachines

Paul proponuje "Double, pass", a to jest ewidentna sytuacja na Take.
Kod:

Cube analysis
3-ply cubeless equity  +0,439 (Money:  +0,435)
  0,637 0,225 0,005 - 0,363 0,066 0,002
Cubeful equities:
1. Double, take         +0,630
2. Double, pass         +1,000  ( +0,370)
3. No double            +0,626  ( -0,004)
Proper cube action: Double, take

Jeśli spasujemy błąd wyniesie -0,370 (very bad zaczyna się od -0,160).



Inny przykład z dublowania:
Rozdział 15 pozycja 1:
Kod:

    GNU Backgammon  Position ID: 4PPgAyCYc/CAIQ
                    Match ID   : cAn3AAAAAAAE
    +24-23-22-21-20-19------18-17-16-15-14-13-+  O: przeciwnik
    | X           X  O |   |    O           X |  0 points
    |             X  O |   |    O           X | 
    |                O |   |    O           X | 
    |                O |   |    O           X | 
    |                O |   |                  | 
    |                  |BAR|                  |v 7 point match (Cube: 1)
    |                  |   |                O | 
    |                  |   |                O | 
    |                X |   |    X           O | 
    |          X     X |   |    X           O |  Rolled 65
    | O        X     X |   |    X           O |  0 points
    +-1--2--3--4--5--6-------7--8--9-10-11-12-+  X: my

Paul: Double, take
GNU: No double, take
Kod:


Cube analysis
3-ply cubeless equity  +0,180 (Money:  +0,178)
  0,544 0,169 0,004 - 0,456 0,080 0,002
Cubeful equities:
1. No double            +0,240
2. Double, pass         +1,000  ( +0,760)
3. Double, take         +0,037  ( -0,204)
Proper cube action: No double, take (21,1%)

Błąd wyniesie -0,204 czyli znowu "very bad".


Złe ruchy pionkami:
Rozdział 28 pozycja 15 (trochę zmieniłem, aby dało się wprowadzić do analizy GNU, ale wynik jest dokładnie ten sam):
Kod:

    GNU Backgammon  Position ID: uu0GADC2bQMEMA
                    Match ID   : cIn0AAAAAAAE
    +24-23-22-21-20-19------18-17-16-15-14-13-+  O: gnubg
    | X  O  O  O  O  O |   | O        X       |  0 points
    | X     O  O  O  O |   | O                | 
    |       O        O |   |                  | 
    |                  |   |                  | 
    |                  |   |                  | 
    |                  |BAR|                  |v 7 point match (Cube: 1)
    |                  |   |                  | 
    |                  |   |                  | 
    |                  |   |                  | 
    | O  X  X  X  X  X |   | X                |  Rolled 15
    | O  X  X  X  X  X |   | X                |  0 points
    +-1--2--3--4--5--6-------7--8--9-10-11-12-+  X: Emachines

Po zrobieniu ruchu piątką 15/10 zostaje nam pozycja z książki. Paul wybrał 10/9. GNU 24/23*, a ruch autora ocenił na -0,514, czyli na kosmiczny błąd:
Kod:

    1. Cubeful 3-ply    24/23* 15/10                 Eq.:  +1,010
       0,736 0,318 0,025 - 0,264 0,066 0,001
        3-ply cubeful prune [grandmaster]
    2. Cubeful 3-ply    15/9                         Eq.:  +0,496 ( -0,514)
       0,628 0,161 0,007 - 0,372 0,100 0,002
        3-ply cubeful prune [grandmaster]




Rozdział 28 pozycja 4:
Kod:

    GNU Backgammon  Position ID: 2M7CASjYdmAAPA
                    Match ID   : cIn6AAAAAAAE
    +24-23-22-21-20-19------18-17-16-15-14-13-+  O: gnubg
    | X        O  O  O |   |    O  O        X |  0 points
    | X        O  O  O |   |    O           X | 
    | X              O |   |                  | 
    | X                |   |                  | 
    |                  |   |                  | 
    |                  |BAR|                  |v 7 point match (Cube: 1)
    |                  |   |                  | 
    |                  |   |                  | 
    |                  |   | X              O | 
    |          X  X  X |   | X              O |  Rolled 56
    | O  O     X  X  X |   | X              O |  0 points
    +-1--2--3--4--5--6-------7--8--9-10-11-12-+  X: Emachines

Paul: 24/18 7/2*
GNU: 24/13, ruch Magriela oceniony na very bad -0,224
Kod:

    1. Cubeful 3-ply    24/13                        Eq.:  -0,463
       0,402 0,130 0,006 - 0,598 0,247 0,021
        3-ply cubeful prune [grandmaster]
    2. Cubeful 3-ply    24/18 7/2*                   Eq.:  -0,688 ( -0,224)
       0,380 0,132 0,008 - 0,620 0,325 0,045
        3-ply cubeful prune [grandmaster]








Bonus na pocieszenie - ruch z książki jest lepszy niż GNU na poziomie grandmaster!
Pozycja z książki:
Kod:

    GNU Backgammon  Position ID: 5u4cABDTthYAJA
                    Match ID   : cAn3AAAAAAAA
    +24-23-22-21-20-19------18-17-16-15-14-13-+  O: przeciwnik
    | X  O  X  O  O  O |   |    O             |  0 points
    |    O     O  O  O |   |    O             | 
    |          O  O  O |   |    O             | 
    |                  |   |                  | 
    |                  |   |                  | 
    |                  |BAR|                  |v 7 point match (Cube: 1)
    |                  |   |                  | 
    |                  |   |                  | 
    |                  |   |                  | 
    | X        X  X  X |   |    X             |  Rolled 65
    | X  O  X  X  X  X |   | X  X  X          |  0 points
    +-1--2--3--4--5--6-------7--8--9-10-11-12-+  X: my


Analiza na poziomie grandmaster (taki ruch by zrobił GNU na standardowych ustawieniach):
Kod:

    1. Cubeful 3-ply    9/3 7/2*                     Eq.:  +0,108
       0,545 0,093 0,001 - 0,455 0,163 0,007
        3-ply cubeful prune [grandmaster]
    2. Cubeful 3-ply    8/3 8/2*                     Eq.:  +0,084 ( -0,024)
       0,549 0,094 0,001 - 0,451 0,206 0,025
        3-ply cubeful prune [grandmaster]
    3. Cubeful 0-ply    8/2* 7/2                     Eq.:  -0,255 ( -0,363)
       0,480 0,096 0,001 - 0,520 0,237 0,032
        0-ply cubeful prune [expert]


Dopiero przy rozszerzony filtrze (na large albo huge) zastępuje pierwszą pozycję trzecią, czyli z ruchu very bad robi się najlepszym, a ruch który wcześniej był najlepszy teraz uznawany jest jako bad:
Kod:
    1. Cubeful 3-ply    8/2* 7/2                     Eq.:  +0,181
       0,560 0,093 0,001 - 0,440 0,207 0,029
        3-ply cubeful prune [grandmaster]
    2. Cubeful 3-ply    9/3 7/2*                     Eq.:  +0,108 ( -0,073)
       0,545 0,093 0,001 - 0,455 0,163 0,007
        3-ply cubeful prune [grandmaster]
    3. Cubeful 3-ply    8/3 8/2*                     Eq.:  +0,084 ( -0,097)
       0,549 0,094 0,001 - 0,451 0,206 0,025
        3-ply cubeful prune [grandmaster]


To samo tylko dla 6-ply:
Kod:
 
    1. Cubeful 6-ply    8/2* 7/2                     Eq.:  +0,266
       0,580 0,083 0,000 - 0,420 0,199 0,023
        6-ply cubeful prune
    2. Cubeful 6-ply    8/3 8/2*                     Eq.:  +0,143 ( -0,124)
       0,564 0,085 0,001 - 0,436 0,198 0,022
        6-ply cubeful prune
    3. Cubeful 6-ply    9/3 7/2*                     Eq.:  +0,121 ( -0,145)
       0,558 0,083 0,001 - 0,442 0,156 0,008
        6-ply cubeful prune
   




Podsumowując błędów w ruchu pionkami w granicach bad, very bad znalazłoby się w książce z 10-15. Błędów w dublowaniu jest sporo mniej, a dużych oprócz tych dwóch, z początku posta, chyba nie ma.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_gluki
Nauczyciel



Dołączył: 01 Kwi 2010
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Krk/BB

PostWysłany: Pon 20:00, 17 Paź 2011    Temat postu:

Nie mogę edytować posta, ale jeśli chodzi o pierwszą połowę książki to jest np ruch "Bad" w 13 rozdziale, pozycja 20.
Kod:

    GNU Backgammon  Position ID: cNzkAQOYbfABMA
                    Match ID   : cAn5AAAAAAAE
    +24-23-22-21-20-19------18-17-16-15-14-13-+  O: przeciwnik
    | X           O    |   |    O  O     O  X |  0 points
    | X           O    |   |    O  O        X | 
    |             O    |   |    O           X | 
    |                  |   |                X | 
    |                  |   |                X | 
    |                  |BAR|                  |v 7 point match (Cube: 1)
    |                  |   |                  | 
    |                  |   |                O | 
    |                  |   |                O | 
    |          X  O  X |   | X  X           O |  Rolled 26
    |          X  O  X |   | X  X           O |  0 points
    +-1--2--3--4--5--6-------7--8--9-10-11-12-+  X: my


Paul: 13/11 13/7 (bad)
GNU: 24/22 13/7
Kod:

    1. Cubeful 3-ply    24/22 13/7                   Eq.:  -0,210
       0,447 0,074 0,001 - 0,553 0,116 0,003
        3-ply cubeful prune [grandmaster]
    2. Cubeful 3-ply    24/18 13/11                  Eq.:  -0,244 ( -0,034)
       0,439 0,083 0,002 - 0,561 0,128 0,005
        3-ply cubeful prune [grandmaster]
    3. Cubeful 3-ply    13/11 13/7                   Eq.:  -0,316 ( -0,106)
       0,416 0,084 0,002 - 0,584 0,132 0,005
        3-ply cubeful prune [grandmaster]



Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_Matthias
Rezydent



Dołączył: 13 Sie 2009
Posty: 41
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Skórzewo k/Poznania

PostWysłany: Pon 21:41, 17 Paź 2011    Temat postu:

Z poprzednimi ruchami nie będę dyskutował (na razie), ale ten ostatni jest ciekawy (jestem na dosyć świeżo po tym rozdziale). Do tego też jest w miarę w temacie Wink. Osobiście nie akceptuję argumentacji o wyższości jednej pozycji nad drugą "bo GNU tak mówi" - przecież na jakimkolwiek turnieju, czy grze towarzyskiej nie zamienię się na chwilę w GNU, ani nie jestem w stanie sobie wyobrazić "co by w tej pozycji zrobił GNU". Zauważyłem u siebie odruchy do instynktownej gry zgodnej z GNU (już lata męczenia tego dziada), aczkolwiek w trudnych sytuacjach w ważnych meczach chciałbym potrafić zbudować jakiś logiczny ciąg myślowy, racjonalnie argumentujący za jedną lub drugą pozycją.

W przywołanym przykładzie, mamy dwie możliwości rozegrania zarówno 2 jak i 6 (pomijam bezsensowne rozbijanie blokady) - albo z punktu 24, albo z 13. Postrzegam jako dwa radykalne zagrania:

1. Chcemy jak najszybciej zwiać pionami, zanim powstanie większa blokada - 24/22 24/18

2. Skupiamy się na powstrzymaniu pionów przeciwnika przed ucieczką - 13/11 13/7

Wszystko pomiędzy zakłada jakiś kompromis. A teraz coś, co mnie zaskoczyło, bo jakby trochę przeczy logice:

Kod:
Mecz do 1:

    1. Cubeful 4-ply    24/18 13/11                  Eq.:  -0,103
        44,9   8,1   0,2 -  55,1  12,1   0,4
        4-ply cubeful prune
    2. Cubeful 4-ply    24/22 24/18                  Eq.:  -0,109 ( -0,006)
        44,6   6,9   0,1 -  55,4  11,8   0,3
        4-ply cubeful prune
    3. Cubeful 4-ply    24/22 13/7                   Eq.:  -0,114 ( -0,011)
        44,3   6,9   0,1 -  55,7  11,3   0,3
        4-ply cubeful prune
    4. Cubeful 4-ply    13/11 13/7                   Eq.:  -0,162 ( -0,059)
        41,9   8,4   0,2 -  58,1  12,9   0,4
        4-ply cubeful prune

Mecz do 2:

    1. Cubeful 4-ply    24/18 13/11                  Eq.:  -0,257
        45,5   7,8   0,2 -  54,5  12,9   0,4
        4-ply cubeful prune
    2. Cubeful 4-ply    24/22 24/18                  Eq.:  -0,275 ( -0,018)
        45,1   7,1   0,1 -  54,9  13,3   0,3
        4-ply cubeful prune
    3. Cubeful 4-ply    24/22 13/7                   Eq.:  -0,293 ( -0,036)
        44,8   7,0   0,1 -  55,2  12,5   0,3
        4-ply cubeful prune
    4. Cubeful 4-ply    13/11 13/7                   Eq.:  -0,448 ( -0,191)
        42,1   7,9   0,1 -  57,9  13,3   0,4
        4-ply cubeful prune

Mecz do 3:

    1. Cubeful 4-ply    24/18 13/11                  Eq.:  -0,235
        45,0   8,0   0,2 -  55,0  12,1   0,4
        4-ply cubeful prune
    2. Cubeful 4-ply    24/22 24/18                  Eq.:  -0,255 ( -0,020)
        44,8   7,0   0,1 -  55,2  12,5   0,3
        4-ply cubeful prune
    3. Cubeful 4-ply    24/22 13/7                   Eq.:  -0,256 ( -0,020)
        44,3   7,0   0,1 -  55,7  11,1   0,2
        4-ply cubeful prune
    4. Cubeful 4-ply    13/11 13/7                   Eq.:  -0,351 ( -0,116)
        41,9   8,4   0,2 -  58,1  12,8   0,4
        4-ply cubeful prune


Hmm.... Może pozycja kości dublującej też ma znaczenie....

Kod:
Mecz do 2, kośc po mojej stronie

    1. Cubeful 4-ply    24/22 24/18                  Eq.:  -0,049
        47,6   7,9   0,2 -  52,4  11,0   0,3
        4-ply cubeful prune
    2. Cubeful 4-ply    24/18 13/11                  Eq.:  -0,049 ( -0,000)
        47,5   9,4   0,2 -  52,5  12,0   0,4
        4-ply cubeful prune
    3. Cubeful 4-ply    24/22 13/7                   Eq.:  -0,051 ( -0,002)
        47,5   7,9   0,1 -  52,5  10,6   0,2
        4-ply cubeful prune
    4. Cubeful 4-ply    13/11 13/7                   Eq.:  -0,102 ( -0,053)
        44,9   9,4   0,2 -  55,1  12,4   0,4
        4-ply cubeful prune


Próbowałem zrozumieć, dlaczego jest taka duża rozbieżność, pomiędzy sytuacją gry za 2 punky, a za 4 już po zdublowaniu - domyślam się, że w grze za 2 punkty, jak nasz przeciwnik dojdzie do przewagi 75%, zapewne zdubluje, a GNU zakłada, że my przyjmiemy, bo przy 25% szans się duble przyjmuje... A wtedy gra za 1 punkt staje się grą o wszystko.

Najciekawsze jest chyba jednak to, że podpowiedź GNU 24/18 13/11 jest tak na prawdę radykalnym podejściem do tego, co autor opisuje w tym rozdziale - rostawiania blotek tak, żeby przeciwnik bił taką samą liczbą oczek, co inną blotkę lub zdobywał inny ważny cel.

Analizowałem jeszcze, co zrobi GNU po zagraniu 24/18 13/11, jeśli dostanie rzut z "6", który nie pozwoli mu zrobić bloka na "punkcie barowym" Wink. Preferuje bicie piona na "11", zatem można wnioskować, że grając 13/11 dajemy przeciwnikowi nieco lepsze zagranie.

Co natomiast, jeśli zagramy 24/22, 13/7? Kiedy przeciwnik nie ma dodatkowej korzyści z bicia, to zostawia piony z tyłu, co chyba niespodzianką nie jest.

Zatem, czy można logicznie uzasadnić radykalne zagranie 24/18 13/11 tym, że w sytuacji krytycznej (jak by nie patrzeć, 6 będzie dla przeciwnika bez wątpienia dobrym rzutem) chcemy wyciągnąć z naszego domu jeden pion przeciwnika, żeby otrzymać szansę totalnego zmaltretowania pozostającego samotnie ostatniego piona? Ryzykując nawet podwójne bicie? (dla 61, 62 i 64, podwójne bicie jest albo najlepszym, albo prawie najlepszym, bez błędu)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum "Polskie Orły" Strona Główna -> Akademia Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin