Forum "Polskie Orły" Strona Główna "Polskie Orły"
Forum Polskiej Drużyny Backgammona
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Dublowanie po Crawfordzie
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum "Polskie Orły" Strona Główna -> Dyskusje i rozmowy o backgammonie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_s1macio
Orzeł



Dołączył: 10 Kwi 2009
Posty: 209
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Wto 22:48, 24 Sie 2010    Temat postu:

Poszło, więc możesz sprawdzić ponownie.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_gluki
Nauczyciel



Dołączył: 01 Kwi 2010
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Krk/BB

PostWysłany: Wto 23:10, 24 Sie 2010    Temat postu:

Mam nadzieje, że moja teoria jest dobra na ten temat.
Po pierwsze zakładamy, że przeciwnicy graja bezbłędnie, czysto matematycznie, tak by mieć jak największe prawdopodobieństwo wygrania meczu.
Rozpatrzmy przypadek, który podał S1macio. Gra nr 3 ruch nr 1 gracza GNU. Nie dubluje, jest "Optional double, take". Oczywiście rozumiemy przez to, że możemy dublować, ale nie musimy.
I tutaj pojawia się moja teoria, cokolwiek by GNU nie wyrzucił, a potem jego przeciwnik w następnej kolejce, GNU zadubluje jego przeciwnik zawsze weźmie. Czyli nie ma znaczenia czy zadubluje teraz czy później.
Weźmy więc najlepszy rzut dla GNU po który wystąpi najbardziej pechowy dla przeciwnika.
Przy ruchu pierwszy będzie to 66 (24/18(2) 13/7(2)), a przeciwnik 61 (8/2 6/5). Teraz GNU dubluje, a przeciwnik bierze. Czyli nie miało znaczenia czy zrobi to teraz po tych dwóch ruchach czy wcześniej, w swoim pierwszym ruchu.
Weźmy sytuację następną, taką, w której przed rzutem GNU miał największą szanse na wygrana - ruch nr 4. Znowu rozważmy najszczęśliwszy rzut dla GNU po którym może nastąpić najbardziej pechowy dla przeciwnika. 44 (8/4(2) 6/2(2)) i 51 (6/5 6/1) i znowu GNU dubluje, a przeciwnik przyjmuje. Szanse GNU nie wzrosły na tyle, żeby przeciwnik spasował.
Rodzi się pytanie czemu akurat zadublował w 14 ruchu?
A no dlatego, że w przypadku wyrzucenia 55 (22/17 8/3*(2) 6/1) a przeciwnik 11 (brak ruchu). Po dublu jest PASS. Czyli w tym przypadku, była różnica czy GNU zadubluje czy odpuści jeszcze jedną kolejkę.

Wszyscy wiedzą co mam na myśli? Nie chciało mi się sprawdzać wszystkich pośrednich przypadków, ale myślę, że będą podobne jak dwa pierwsze.

pozdrawiam Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez EU_PL_gluki dnia Wto 23:34, 24 Sie 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_jwill
Orzeł



Dołączył: 15 Kwi 2008
Posty: 185
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Śro 9:35, 25 Sie 2010    Temat postu:

Nie analizowałem zamieszczonej partii. Jeśli się mogę wtrącić mimo to to powiem ze GNU jest tylko programem komputerowym kierującym się obliczeniami matematycznymi i tylko i wyłącznie.

Przykład: Sytuacja, w której jesteście przekonani, że nie powinniście podwajać bo macie za małą przewagę ale z drugiej strony wiecie, że przeciwnik tego dubla odrzuci bo gra bardzo asekuracyjnie. Ja w takiej sytuacji podwajam mimo, że w analizie pokaże to jako błąd. A powinno być tak, że jak podwoicie w takiej sytuacji i przeciwnik nie przyjmie powinno być to potraktowane jako dobre zagranie.

Jeżeli chodzi o samo podwajanie po Craffordzie, nie ma czegoś takiego jak:
cytat jose65: "Może jest to spowodowane tym że GNU czai się na darmowy punkt ? chce uzyskać niewielką przewagę i zawołać podwojenie - wtedy zrobi się 4:3 i dojdzie do decydującej partii w której GNU zawoła podwojenie od razu na starcie partii".

W partii po Craffordzie przegrywający zawsze powinien podwoić, jak tego nie zrobi bez względu na to czy następne ruchy nie zmienią sytuacji to jest błąd.

Przykład: Przegrywamy 4-3. Po dwóch pierwszych rzutach nasze szanse na wygraną partii to 48 %. Nie podwajamy (Błąd). Kilka następnych rzutów wychodzimy na prowadzenie statystyczne w postaci 55-45 dla nas i wtedy decydujemy się na podwojenie. Jak gramy z rozgarniętym przeciwnikiem to spasuje on w tym momencie. Po co ma przyjmować jak woli decydującą partię rozegrać od początku stan 50-50 niż kontynuować tą ze stanem 45-55 dla przeciwnika.

Mówicie o sytuacji, w której przegrywamy 4-2 i jest to partia po Craffordzie. Myślenie takie, że nie podwajamy tylko poczekamy na lekka przewagę i wtedy podwoimy, żeby wywierać presję jest błędem. A co w sytuacji, gdy ta sytuacja w jednym momencie przerodzi się w taką, w której będziecie mieć szanse na wygranie gammonem. Zgodzicie się ze mną, że taka sytuacja czasami zmienić to się może w przeciągu dwóch rzutów najczęściej przez rzuconego dubla. Wtedy przeciwnik nie przyjmnie wam dubla a wasze myślenie będzie takie : "kurde trzeba było podwoić na początku". W partii, gdy jest 4-2 w pałę podwajamy na początku i staramy się jak tylko mamy okazję do grania agresywnie starając się wygrać gammonem i później gdy nie wypali ułożyć back game.


Poza tym przy wyniku 4-2 czekając na lekką przewagę w partii i podwojenie wtedy, załóżmy że przeciwnik nie przyjmie i doprowadzimy do stanu 4-3 to wciąż przeciwnik ma lekką przewagę. Najprawdopodobniej dojdzie teraz do partii decydującej po waszym podwojeniu. Lekka przewaga przeciwnika jest tutaj w momencie, kiedy wyrzucicie 3-1, on wyrzuci np 2-1 i wy podwajacie. On tego podwojenia nie przyjmie bo ma jeszcze jedna szanse przy wyniku 4-4 liczyć, iż to rozpoczęcie ułoży się lepiej dla niego a na pewno tak będzie. Wy tego nie macie, bo przy stanie 4-3 dla przeciwnika i odwrotnej sytuacji przeciwnik przyjmuje double i już na początku partii ma lekką przewagę.

Reasumując ostatni akapit co by się nie wydarzyło przy stanie 4-2 i czekaniu na lekka przewagę i wtedy podwojenie musicie wygrać 2 partie (czasami nawet 3, gdy przeciwnik przy stanie 4-3 nie przyjmie double).

Podwajając od razu przy stanie 4-2 wygracie cały mecz wygrywając 2 partie a przy dobrych wiatrach (gammonie) wystarczy jedna partia.
Teoria wielkich liczb przy okazji.

Dla ludzi nie chcących czytać moich wypocin: Po Craffordzie zawsze podwajamy !!


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez EU_PL_jwill dnia Śro 9:50, 25 Sie 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_jose65
Orzeł



Dołączył: 10 Cze 2008
Posty: 268
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Śro 12:45, 25 Sie 2010    Temat postu:

To że należy podwajać po partii Crawforda wszyscy wiemy.. no może poza Maciejem który próbuje nam udowodnić swoją racje. Bardzo słusznie bo prowokuje do dyskusji Smile

@ jwill
EU_PL_jwill napisał:

Jeżeli chodzi o samo podwajanie po Craffordzie, nie ma czegoś takiego jak:
cytat jose65: "Może jest to spowodowane tym że GNU czai się na darmowy punkt ? chce uzyskać niewielką przewagę i zawołać podwojenie - wtedy zrobi się 4:3 i dojdzie do decydującej partii w której GNU zawoła podwojenie od razu na starcie partii".

była to czysta spekulacja, próba abstrakcyjnego wyjaśnienia tego zjawiska. Myślę że należy dublować z zasady od razu po partii Crawforda i skupić się na dobrej grze a nie kminić czy wołać czy nie wołać.

Ale nie rozmawiamy teraz czy należy dublować czy nie tylko dlaczego GNU nie podwaja od razu. W tej kwestii argumentacja glukiego jest jak najbardziej trafna. GNU zakłada że przeciwnik gra idealnie, jest tylko programem który nie stosuje psychologicznych podwojeń, nie zakłada że gra ze słabym przeciwnikiem który przyjmie/nie przyjmie podwojenia bo go zna.
W momencie kiedy pojawią się w analizie optional double możemy zawołać dubla ale nie musimy ponieważ na tym etapie nic to nie zmienia. Teraz spójrzcie na argumentacje glukiego. Wydaje się być sednem sprawy choć rozważałem jeszcze opcję z liczbą potrzebnych partii do zakończenia meczu ale gdy przegrywamy np 10:5 w meczu do 11 to takie rozumowanie w ogóle się nie sprawdza.
Przed 14 rzutem mamy następującą sytuację:
Kod:

Cube analysis
3-ply cubeless MWC  25,29% (Money:  +0,044)
  0,512 0,152 0,003 - 0,488 0,131 0,003
Cubeful equities:
1. Double, take         33,18%
2. Double, pass         48,81%  ( 15,63%)
3. No double            33,00%  ( -0,19%)
Proper cube action: Double, take


Na początku myślałem że jakiś wpływ ma szansa na wygranie gammonem powyżej 0,150 ale po analizie podobnej partii do 7 przy niższym prawdopodieństwie (ok. 0,13) GNU woła dubla w momencie poniżej:
Kod:
    GNU Backgammon  Position ID: a/wOBACbNcGAQQ
                    Match ID   : MAHgACAAMAAA
    +-1--2--3--4--5--6-------7--8--9-10-11-12-+  O: GNU
    | O  O     O  O  O | O |    O           X |  2 points
    | O  O     O     O |   |                  |  On roll
    |                  |   |                  | 
    |                  |   |                  | 
    |                  |   |                  | 
    |                  |BAR|                  |^ 7 point match (Cube: 1)
    |                6 |   |                  | 
    |                X |   |                  | 
    |                X |   | X                | 
    | X     X     O  X |   | X              O | 
    | X  X  X     O  X |   | X              O |  6 points
    +24-23-22-21-20-19------18-17-16-15-14-13-+  X: jose


ma w tym momencie W(g) poniżej 0,15
Kod:
Cube analysis
3-ply cubeless MWC  11,61% (Money:  -0,331)
  0,374 0,113 0,002 - 0,626 0,188 0,005
Cubeful equities:
1. Double, take         14,04%
2. Double, pass         30,59%  ( 16,55%)
3. No double            13,47%  ( -0,57%)
Proper cube action: Double, take

więc to nie to. Najbardziej podzielam rozumowanie glukiego.

Podsumowując, wszystkie te rozważania są wyjaśnieniem problemu który przedstawił Maciej.
Od początku wpajam ludziom wołanie podwojenia po crawfordzie choć musze przyznać że nie zawołanie podwojenia w tym momencie nie jest aż tak rażącym błędem się okazuje. GNU mówi optional double wiec czy zawołamy czy nie zawołamy dubla to i tak nie będzie to błędem. Więc po co zwklekać Razz

A teraz przykład praktyczny z Eurogammona, są tam dość dobrzy gracze. Każdy ale to każdy gracz z czołówki woła podwojenia od razu po Crawfordzie, nie przypominam sobie innych decyzji w takich momentach. Wiec nie ma się co zastanawiać.
Należy podwajać po Crawfordzie, zawsze Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez EU_PL_jose65 dnia Śro 12:56, 25 Sie 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_s1macio
Orzeł



Dołączył: 10 Kwi 2009
Posty: 209
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Śro 16:32, 25 Sie 2010    Temat postu:

EU_PL_jwill napisał:


Przykład: Sytuacja, w której jesteście przekonani, że nie powinniście podwajać bo macie za małą przewagę ale z drugiej strony wiecie, że przeciwnik tego dubla odrzuci bo gra bardzo asekuracyjnie. Ja w takiej sytuacji podwajam mimo, że w analizie pokaże to jako błąd. A powinno być tak, że jak podwoicie w takiej sytuacji i przeciwnik nie przyjmie powinno być to potraktowane jako dobre zagranie.
[/b]


Skąd TY możesz WIEDZIEĆ, że przeciwnik odrzuci takiego dubla ?? Możesz jedynie przypuszczać na podstawie gry z poprzednich partii i to z pewnym prawdopodobieństwem. Nie możesz przyjmować tego jako pewnik.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_jose65
Orzeł



Dołączył: 10 Cze 2008
Posty: 268
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Czw 8:47, 07 Paź 2010    Temat postu:

Na życzenie s1macio wrzucam kolejny przykład, w którym GNU nie woła podwojenia po Crawfordzie tylko wstrzymuje się do momentu w którym ma opcje na action double'a czyli bezpośrednio zagraża przeciwnikowi mając szanse na zbicie i diametralne odwrócenie szans na wygranie partii.

Poniżej właśnie ten moment w którym podwaja. Jest to 6 ruch po rozpoczęciu partii.

Kod:
    GNU Backgammon  Position ID: 2M4mEwBsO4UBKA
                    Match ID   : MAGgACAAIAAA
    +-1--2--3--4--5--6-------7--8--9-10-11-12-+  O: GNU
    |       O  O  O  O |   |    O  O  X     X |  2 points
    |       O  O  O  O |   |                X |  On roll
    |                O |   |                  | 
    |                  |   |                  | 
    |                  |   |                  | 
    |                  |BAR|                  |^ 5 point match (Cube: 1)
    |                  |   |                  | 
    |                  |   |                  | 
    |                X |   |                  | 
    |          X  X  X |   |    X  X        O | 
    | O  O     X  X  X |   |    X  X     X  O |  4 points
    +24-23-22-21-20-19------18-17-16-15-14-13-+  X: s1macio



Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez EU_PL_jose65 dnia Czw 11:02, 07 Paź 2010, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_niuniuch
Orzeł



Dołączył: 26 Cze 2009
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 10:37, 07 Paź 2010    Temat postu:

no dobra, ale jest to double, take?
a wcześniej też było double, take?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_jose65
Orzeł



Dołączył: 10 Cze 2008
Posty: 268
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Czw 10:57, 07 Paź 2010    Temat postu:

od samego początku partii było optional double--> take

poniżej link do log file'a z tego meczu

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez EU_PL_jose65 dnia Czw 11:01, 07 Paź 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_niuniuch
Orzeł



Dołączył: 26 Cze 2009
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 11:08, 07 Paź 2010    Temat postu:

no to wydaje mi się, że tu jest odpowiedź.
Jeżeli jest double, take i niezależenie od tego co się wydarzy to w następnym ruchu nadal będzie double, take, dublowanie jest opcjonalne. W momencie gdy pojawiło się ryzyko, że w następnym ruchu będzie już double, pass, dublowanie nie jest już opcjonalne.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_jose65
Orzeł



Dołączył: 10 Cze 2008
Posty: 268
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Czw 12:36, 07 Paź 2010    Temat postu:

true Smile

czyli GNU widząc ryzyko, że może wygrać tylko za 1 punkt woła podwojenie.
Nasuwa się prosty wniosek, najlepiej podwoić od razu żeby nie przeoczyć tego momentu Razz


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez EU_PL_jose65 dnia Czw 12:40, 07 Paź 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_niuniuch
Orzeł



Dołączył: 26 Cze 2009
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 13:50, 07 Paź 2010    Temat postu:

no dokładnie, gnu wie, że nie przeoczy, więc nie ma dla niego różnicy czy woła czy nie woła.
Zwykłym śmiertelnikom radzimy wołać od razu Razz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum "Polskie Orły" Strona Główna -> Dyskusje i rozmowy o backgammonie Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin