Forum "Polskie Orły" Strona Główna "Polskie Orły"
Forum Polskiej Drużyny Backgammona
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Etykieta gry czyli Kodeks Zachowania dla Graczy Backgammona

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum "Polskie Orły" Strona Główna -> Akademia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PLc_Witch
Administrator



Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 885
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Baden-Würtemberg, Niemcy

PostWysłany: Czw 22:36, 03 Kwi 2008    Temat postu: Etykieta gry czyli Kodeks Zachowania dla Graczy Backgammona

Jakże często zdarza się słyszeć narzekania na niesprawiedliwe rzuty, jeszcze bardziej niesprawiedliwych sędziów albo na nieuprzejmych czy wręcz niegrzecznych graczy backgammona? Niestety bardzo często. Czy można coś na to poradzić? Oczywiście, że tak! Wystarczy dać dobry przykład prawdziwie sportowego zachowania.

Nie ma na świecie gracza backgammona, który ani razu nie przegrał. Większości zdarzyło się przynajmniej raz pomyśleć, że ta przegrana była nie fair, że przeciwnik miał lepsze rzuty itd. Czy tak było? W większości przypadków odpowiedź brzmi: nie. Ale nawet jeśli tak było, to czy fakt ten usprawiedliwia niepodanie ręki przeciwnikowi, który zwyciężył?

Spróbujmy przyjrzeć się proponowanemu przez Phila Simborga „Kodeksowi Zachowania dla Graczy Backgammona


Pożądane zachowania:
1. Przywitaj się z przeciwnikiem. Możesz po prostu powiedzieć „cześć”, „witaj” lub „dzień dobry”, uścisnąć dłoń, życzyć powodzenia, powiedzieć skąd jesteś... po prostu nie zaczynaj gry bez słowa powitania.

2. Po skończonej grze, zawsze się pożegnaj albo podziękuj za grę. Nie musisz mówić, że to był dobry mecz, jeśli tak nie uważasz, jednakże jeśli to ty przegrałeś, gratulacje lub życzenia powodzenia w dalszej części turnieju byłyby mile widziane.

3. Jeżeli chcesz zdublować grę, połóż kostkę dublującą na planszy i powiedz wyraźnie, że dublujesz. Jeśli akceptujesz propozycję dublowania, weź kostkę i umieść ją po swojej stronie planszy, mówiąc „biorę” lub „akceptuję”. Jeśli nie akceptujesz propozycji dublowania, odłóż kostkę na jej miejsce i powiedz wyraźnie „nie akceptuję” lub „pass”.

4. Obydwie strony powinny zapisywać aktualny wynik. Po wygraniu gry gracz wyraźnie ogłasza aktualną punktację tak, by przeciwnik mógł zanotować i potwierdzić wynik. Jeżeli w następnej grze będzie obowiązywała zasada Crawforda, powinno to być oznajmione przed pierwszym rzutem, a kostka dublująca powinna być usunięta z planszy.

5. Zawsze potrząśnij kubkiem z kośćmi przynajmniej kilka razy przed wykonaniem rzutu, jednakże nie rób tego w czasie, gdy twój przeciwnik nie zakończył jeszcze ruchu lub zastanawia się nad jego wykonaniem.

6. Zachowaj ciszę i nie wykonuj gwałtownych ruchów podczas gdy twój przeciwnik zastanawia się lub wykonuje ruch.

Niepożądane zachowania:
1. Nie wypominaj przeciwnikowi szczęścia lub trafniejszych rzutów ani w trakcie, ani po zakończeniu meczu. Niezależnie od tego, czy taki był lub nie był twój zamiar, stwierdzenie, że przeciwnik miał więcej szczęścia, sugeruje, że wygrał tylko dzięki temu szczęściu, a nie dzięki umiejętnościom. Nawet jeśli twój przeciwnik rzeczywiście miał dużo szczęścia w grze, wypominanie mu tego jest niesportowe i niegrzeczne. Często zdarza się, że gracze nie zauważają, że ich rzuty były równie dobre jak przeciwnika. Wielu zapomina również o zależności – im lepiej grasz, tym większym szczęściarzem możesz się wydawać, ponieważ wiesz jak wykorzystać dobre rzuty i jak się bronić w przypadku gorszych. Może się również okazać, że jedynym szczęściem jakie przydarzyło się graczowi, było granie ze słabszym przeciwnikiem.

2. Nie nazywaj rzutów przeciwnika złymi, a własnych dobrymi. Jest to zachowanie irytujące.

3. Nie podnoś kostki dublującej, jeśli nie chcesz dublować. Jest to, świadoma lub nieświadoma, forma oszukiwania polegająca na sięganiu po kostkę dublującą w celu sprawdzenia czy przeciwnik ją przyjmie, czy też od razu zacznie notować wynik (nie przyjmie kostki).

4. Nie rzucaj kośćmi dopóki twój przeciwnik nie zakończył ruchu i nie podniósł swoich kości. Zbyt wczesny rzut lub rzut w trakcie gdy przeciwnik podnosi kości, może jedynie wywołać konflikt i wątpliwości, czy rzut może być zaliczony, czy nie, a także czy przeciwnik faktycznie zakończył swój ruch czy nie. Poza tym pośpieszne rzuty ponaglają przeciwnika, a to również nie jest uważane za uczciwe i sportowe zachowanie.

5. Nie śmiej się i nie chichocz, kiedy twój przeciwnik dostaje złe rzuty, ani tez nie okazuj przesadnej radości, kiedy ty dostaniesz dobry rzut. Jest to irytujące i niemiłe.

6. Nie graj jak żółw. Możesz oczywiście zastanowić się nad trudną sytuacją na planszy lub rozważyć kostkę dublującą. Nawet najlepsi gracze potrzebują czasem czasu na rozważenie wszelkich możliwości. Jednakże, gdy masz do wyboru dwa proste ruchy na początku gry, nie potrzebujesz więcej jak chwili na podjęcie decyzji. Przyjmuje się, że dłuższe mecze są bardziej fair, ze względu na większe szanse wygranej lepszego gracza, ale często dyskredytuje się je, ponieważ trwają zbyt długo. Prawdopodobnie gdyby każdy miał godzinę na rozważenie każdego ruchu, gracze popełnialiby mniej błędów, jednakże granie lub oglądanie takiego meczu byłoby udręką. Za szczególnie niesportowe uważa się zbyt długie rozważanie ruchu podczas gry online; może to oznaczać, że gracz potrzebuje czasu na przeanalizowanie ruchu za pomocą programu komputerowego, takiego jak Snowie lub Jellyfish. Nawet jeśli tego nie robi, nie jest w porządku prowokowanie przeciwnika do takich podejrzeń. Jeśli potrzebujesz chwili przerwy, wybierz moment, kiedy sytuacja na planszy nie będzie sprzyjała rozważeniu kostki dublującej i poproś o przerwę zanim wykonasz rzut, a nie po rzucie.

7. Nie nawiązuj rozmowy z kibicami lub graczami, grającymi obok. Nie rozmawiaj przez telefon, ani nie słuchaj niczego przez słuchawki i nie rób niczego, co przeszkadzałoby ci w poświęceniu pełnej i uprzejmej uwagi meczowi.

8. Jeśli chcesz zapisać sytuację na planszy, żeby móc ją później przeanalizować, poproś przeciwnika o zgodę i jeśli ją otrzymasz, zrób to szybko. Nie powtarzaj tego zbyt często.

9. Nie powtarzaj „dobry rzut” albo „dobra gra” po każdy dobrym rzucie i każdej grze. Nadmierne komplementowanie przeciwnika może być odebrane jako kolejny sposób powiedzenia mu jakim jest szczęściarzem. Absolutnie w porządku jest pochwalenie gry przeciwnika albo jego decyzji o dublowaniu w jakimś szczególnym momencie gry lub po meczu.


[por.: Phil Simborg: [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez EU_PLc_Witch dnia Pią 20:59, 05 Wrz 2008, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_newmichal
Orzeł



Dołączył: 03 Sie 2008
Posty: 43
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: SZCZECIN

PostWysłany: Wto 6:34, 30 Wrz 2008    Temat postu: Re: Etykieta gry czyli Kodeks Zachowania dla Graczy Backgamm

myślę że za dużo tych surowych zasad, dla mnie backgammon poprawia humor... tak jak dobra kawa (sorry witch) czy dobra muzyka...np. ja lubię jak przeciwnik się uśmiecha nawet jak przegrywa:P.
kiedyż grałem w szachy (ps. nie byłem najgorszy) tam trzeba myśleć dużo do przodu, co on może zrobić przez następny kilka ruchów, w backgammonie to nigdy nie wiadomo co przeciwnik może rzucać, np. uratuje go tylko 5 i 2 i akurat to ma.... ale nie denerwujemy się, tylko akceptujemy to z dobrym humorem..wrrrrr haha Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum "Polskie Orły" Strona Główna -> Akademia Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin