Forum "Polskie Orły" Strona Główna "Polskie Orły"
Forum Polskiej Drużyny Backgammona
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Rzuty otwierające, czyli tzw. Opening Rolls
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum "Polskie Orły" Strona Główna -> Akademia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PLc_Witch
Administrator



Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 885
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Baden-Würtemberg, Niemcy

PostWysłany: Pon 15:14, 07 Kwi 2008    Temat postu: Rzuty otwierające, czyli tzw. Opening Rolls

Każdy rzut składa się z dwu wartości wyrzuconych za pomocą dwu kostek. Teoretycznie mamy więc 36 możliwych rzutów, przy czym rzuty typu 12 i 21 są w zasadzie takie same, a duble na otwarcie niemożliwe, więc możemy liczbę 36 ograniczyć do 15 możliwych rzutów otwierających.

Pięć z nich zwykle gra się w ten sam sposób - tworząc bloki w i przed domkiem:
31 - na pole 5, tzw. złoty punkt (8/5, 6/5);
42 - na pole 4 (8/4, 6/4)
53 - na pole 3 (8/3, 6/3)
61 - na pole 7, tzw. barowe (13/7, 8/7)
65 - na pole 13, tzw. pole środkowe (24/13)

Istnieje kilka powodów dla wykonania takich a nie innych ruchów po pozostałych rzutach otwierających. Do powodów tych należą:
- ucieczka ostatnim pionem (z pola 24) lub sprowokowanie przeciwnika do bicia
62 (24/18, 13/11)
63 (24/18, 13/10)
64 (24/18, 13/9) lub na pole 2 (8/2, 6/2)
W przypadku tych rzutów można również uciec jednym pionem z pola 24, jednakże może się to okazać niezbyt przydatne, jeżeli przeciwnik cofnie nasz pion zbijając go.
Zalecane ruchy powyżej dają przewagę, gdyż przeciwnik może zbić tylko jeden z przesuniętych pionów, a poza tym umieszczenie pionu na polu 18 (pole barowe przeciwnika) może albo spowodować wymianę bić na tym polu lub dać szansę na ucieczkę stamtąd w kolejnym ruchu.

- przygotowanie do zablokowania złotego punktu (pole 5) lub rozdzielenie ostanich pionów (tych z pola 24)
21 - (13/11, 6/5) lub (13/11, 24/23)
41 - (13/9, 6/5) lub (13/9, 24/23)
51 - (13/8, 6/5) lub (13/8, 24/23)
Przygotowanie do zablokowania pola 5 prowadzi do skomplikowanej gry, podczas gdy rozdzielenie ostatnich pionów prowadzi do prostszych pozycji.

- przygotowanie do bloku w domku przez przesunięcie pionu(ów) z pola środkowego (pole 13) lub rozdzielenie ostatnich pionów (z pola 24)
32 - (13/10, 13/11) lub (13/10, 24/21)
43 - (13/9, 13/10) lub (13/9, 24/21) lub (13/10, 24/20)
52 - (13/8, 13/11) lub (13/8, 24/22)
54 - (13/8, 13/9) lub (13/8, 24/20)
Tutaj także przygotowanie do bloków prowadzi do bardziej skomplikowanej gry, podczas gdy rozdzielenie ostatnich pionów prowadzi do prostszych pozycji.
Wybór ruchu należy oczywiście do gracza, przy czym także stan meczu odgrywa dużą rolę w tym wyborze. Zaleca się granie bardziej skomplikowanej gry, gdy przeciwnik jest na prowadzeniu. Poza tym dobrze jest wziąć pod uwagę poziom gry przeciwnika i granie skomplikowanej gry przeciwko słabszemu graczowi oraz gry prostszej (przez co niekoniecznie mniej efektywnej) przeciwko graczowi lepszemu.

----
Źródło: [link widoczny dla zalogowanych] (29.05.2007)
----

Dyskusja jest otwarta Smile

Witch


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez EU_PLc_Witch dnia Pon 15:16, 07 Kwi 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PLc_Witch
Administrator



Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 885
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Baden-Würtemberg, Niemcy

PostWysłany: Pon 15:19, 07 Kwi 2008    Temat postu:

Jako, że długi weekend kontynuuję jutro w pracy, więc zacznę od dość krótkiej odpowiedzi. Potem postaram się ją może rozwinąć.

Sprawa otwarć jest jak mi się wydaje trochę bardziej skomplikowana.

Cytat:
31 - na pole 5, tzw. złoty punkt (8/5, 6/5)
42 - na pole 4 (8/4, 6/4)
53 - na pole 3 (8/3, 6/3)
61 - na pole 7, tzw. barowe (13/7, 8/7)
65 - na pole 13, tzw. pole środkowe (24/13)


Jak można przeczytać na forum Eurogammona, przy otwarciu dwa razy tym samym pionem można się przesunąć tylko przy rzutach 65 lub 64. W pozostałych przypadkach posunięcia alternatywne są już wyraźnie lepsze.
Co do powyższych posunięć nie ma żadnych wątpliwości.
Jak wspomniała Kasica otwarcia 21 41 51 z ruchem 6/5 prowadzą z reguły do bardziej skomplikowanych sytuacji na planszy, z większą liczbą pionów z tyłu, w których to sytuacjach bardziej doświadczeni gracze liczą na popełnienie błędów przez nowicjuszy.

W pozostałych otwarciach duże znaczenie na jego prawidłowość ma bieżący wynik meczu. Przykładowo w sytuacji, gdy do wygranej potrzebujemy 1 punktu, najlepszym otwarciem dla rzutu 32 jest: 24/21 13/11, natomiast gdy zależy nam na zdobyciu gammona lepszym rozwiązaniem jest 13/10 13/11.
Za wynikami ze strony bgonline.org dla rzutu 32:
24/21 13/11: 50,2% wygranych w tym 13,8% wygranych za 2 punkty
13/10 13/11: 49,8% wygranych w tym 15,0% wygranych za 2 punkty

Podobnie ma się sprawa z innymi rzutami.

Rozumiem, że chodzi o duble w wyniku odpowiedzi na otwarcie?
Tutaj zagranie zależy już całkowicie od pierwszego ruchu przeciwnika. Dobrze jest pamiętać o wyniku meczu i tym jakie możliwości oraz zagrożenia stwarza otwarcie przeciwnika. Dobrze jest często rozpocząć działania po obu stronach planszy.

Dla 33 jest sporo możliwości ruchu. Myślę, że blokowanie pola 7 przy tym rzucie ruchem 13/7(2) nie jest najlepszym zagraniem (nie kojarzę w zasadzie sytuacji, w której jest to najlepsza odpowiedź). Tutaj ważne jest, czy przeciwnik przygotowuje się do budowy muru lub pól bazy, czy możemy zbić pion przeciwnika lub czy może uciekł nam on jednym z pionów.

Standardowym zagraniem dla rzutu 44 jest 24/20(2) 13/9(2), gdyż tworzy wysuniętą kotwicę w bazie przeciwnika i przygotowuje atak lub mur po drugiej stronie planszy. Blokowanie złotego pola 13/5(2) nie jest z reguły najlepszym ruchem, gdy nie znajduje się tam pion przeciwnika do zbicia.

66 zagrywa się najczęściej 24/18(2) 13/7(2), a 22: 6/4(2) 13/11(2) (ale też nie zawsze - trochę podobnie do 33).

55 z reguły nie daje nam za dużo możliwości (w szczególności gdy przeciwnik nie zagrał przy otwarciu 24/x).

11 zagrywa się często 8/7(2) 6/5(2), gdy przeciwnik nie ruszył się żadnym z pionów z pola 24. Wtedy raczej unika się ruchu 8/7(2).

MiroG


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez EU_PLc_Witch dnia Pon 15:20, 07 Kwi 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_jose65
Orzeł



Dołączył: 10 Cze 2008
Posty: 268
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Pią 9:25, 03 Gru 2010    Temat postu:

Na pewnym forum wywiązała się dyskusja nt. otwarcia 43

Pojawiło się pytanie: "Backgammon Strategy - Opening Moves
You are the first player to move and you roll a 4:3. What is your preferred opening move?"

"jesteś graczem który wykonuje 1 ruch i rzucasz 43. Jaki ruch otwierający preferujesz?"

Myślę że 43 jest najciekawszym do analizy otwarciem w Bg.
Pojawiły się różne propozycje:
-24/21, 13/9
-24/20 13/10
-13/9, 13/10
-13/6
-24/21, 24/20
(kolejność jest przypadkowa)

Pojawiły się też linki do analiz snowiego które później wkleje Smile
Wiemy także co mówi GNU na ten temat. A jednak wśród ekspertów i w literaturze pojawiają się różne opinie...

Jakie jest Wasze ulubione otwarcie 43?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_s1macio
Orzeł



Dołączył: 10 Kwi 2009
Posty: 209
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pią 11:41, 03 Gru 2010    Temat postu:

Standartowo 24/21 i 13/9. Natomiast przy znacznej przewadze przeciwnika np. 10:0 w meczu do 11, bardziej nonszalancko 13/9 i 8/5 Razz

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez EU_PL_s1macio dnia Pią 11:43, 03 Gru 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_jwill
Orzeł



Dołączył: 15 Kwi 2008
Posty: 185
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Pią 13:58, 03 Gru 2010    Temat postu:

-24/21, 13/9 - moje ulubione i uważam najlepsze rozpoczęcie, dużo możliwości w następnym ruchu
-24/20 13/10 - równoznaczne z tym pierwszym, nie korzystam
-13/9, 13/10 - postawiłbym na trzecim miejscu ale dla mnie troszeczkę ryzykowne
-13/6 - beznadziejne
-24/21, 24/20 - beznadziejne
- 13/9, 8/5 - Macio słuszna uwaga, lepsza alternatywa od poprzednich dwóch


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez EU_PL_jwill dnia Pią 14:00, 03 Gru 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PLc_Witch
Administrator



Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 885
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Baden-Würtemberg, Niemcy

PostWysłany: Pią 14:02, 03 Gru 2010    Temat postu:

zgodze sie w 100% ze jwillem
dodam tylko ze 13/9, 13/10 wykorzystuje czasem, jesli jestem graczem, ktory rusza sie jako drugi i przeciwnik zablokowal swoje zlote pole


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_gluki
Nauczyciel



Dołączył: 01 Kwi 2010
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Krk/BB

PostWysłany: Pią 17:58, 03 Gru 2010    Temat postu:

Praktycznie zawsze zaczynam 13/9 13/8, chyba że gram z bardzo słabym przeciwnikiem, wtedy 24/21 13/9.
Pozwoliłem sobie szkrobnąć programik do podpięcia pod GNU. Oto wyniki (poziom grandmaster):


Odcinając odpowiednią część możemy odczytać jak pojechałby GNU dla dowolnego wyniku w meczu o długości <=11pkt.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez EU_PL_gluki dnia Pią 18:01, 03 Gru 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PLc_Witch
Administrator



Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 885
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Baden-Würtemberg, Niemcy

PostWysłany: Pią 18:04, 03 Gru 2010    Temat postu:

A gluki zostanie po lekcjach i napisze na tablicy 20 razy:

Crawford

Razz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_gluki
Nauczyciel



Dołączył: 01 Kwi 2010
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Krk/BB

PostWysłany: Pią 18:10, 03 Gru 2010    Temat postu:

Crawford Crawford Crawford Crawford Crawford
Crawford Crawford Crawford Crawford Crawford
Crawford Crawford Crawford Crawford Crawford
Crawford Crawford Crawford Crawford Crawford

Very Happy będę pamietać Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_tavla
Rezydent



Dołączył: 06 Sie 2010
Posty: 19
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 19:18, 03 Gru 2010    Temat postu:

13/9, 13/10 - moj ruch. choc niesie ze soba ryzyko.
24/21, 13/9 - jesli mam miedzy tymi dwoma ruchami wybierac, to ten niz ten ponizej
24/20 13/10-
13/6 - w ostatecznosci
24/21, 24/20 - w ostatecznosci; za duze odkrycie dla przeciwnika - jak dla mnie jak poczatek ucieczki


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_Herbert1
Rezydent



Dołączył: 06 Sie 2010
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Koluszki / Łódź

PostWysłany: Pią 21:06, 03 Gru 2010    Temat postu:

ja zwykle grałem
24/21 13/9, ale skoro wziąłem się za analizy GNU na poziomie GM i jako najlepszy ruch - uznaje on 24/20 13/10 - od tej pory gram to drugie.
Przypuszczam, że GNU chodzi o to, że stojąc pionem na polu 20 mam pod biciem każdy wolno stojący pion ruszony przez przeciwnika z pola 12.
Ruszając 24/21 13/9 przeciwnik mając jakiś niewygodny rzut typu 12, 32, 52, 62, może dwójką ruszyć z naszego punktu wiedzenia - 12/14 i być w miarę bezpiecznym.

Jednak odkąd zacząłem grać 24/20 13/10 częściej przeciwnicy w swoim 1 ruchu zaczęli rzucać 63 :/


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez EU_PL_Herbert1 dnia Pią 21:09, 03 Gru 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_gluki
Nauczyciel



Dołączył: 01 Kwi 2010
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Krk/BB

PostWysłany: Pią 22:55, 03 Gru 2010    Temat postu:

EU_PL_Herbert1 napisał:
ja zwykle grałem
24/21 13/9, ale skoro wziąłem się za analizy GNU na poziomie GM i jako najlepszy ruch - uznaje on 24/20 13/10


Niewiele jest u mnie sytuacji kiedy GNU tak pokazuje, chyba ze mam inna wersje... Dla jakich wyników GNU idzie 24/20 13/10, oprócz tych co pokazałem kilka postów wyżej?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez EU_PL_gluki dnia Pią 22:56, 03 Gru 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_niuniuch
Orzeł



Dołączył: 26 Cze 2009
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 18:13, 06 Gru 2010    Temat postu:

niewiarygodne, nigdy nie widziałem żeby gnu grał 24/20 zamiast 24/21...
Zdaje się, że snowie poleca 24/20


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_Herbert1
Rezydent



Dołączył: 06 Sie 2010
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Koluszki / Łódź

PostWysłany: Wto 9:17, 07 Gru 2010    Temat postu:

EU_PL_Herbert1 napisał:
ja zwykle grałem
24/21 13/9, ale skoro wziąłem się za analizy GNU na poziomie GM i jako najlepszy ruch - uznaje on 24/20 13/10 - od tej pory gram to drugie.


Chodziło mi o to, że robiąc analizy swoich gier do 11, po moim ruchu 24/21 13/9 - GNU uznawał ten ruch za 2 w kolejności. Lepszym był 24/20 13/10.
Niewiarygodne, że przy wyniku 5:0 dla mnie - najlepszym ruchem jest 24/21 13/9, a przy wyniku 6:0 dla mnie, najlepszym ruchem jest już 24/20 13/10.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
EU_PL_jose65
Orzeł



Dołączył: 10 Cze 2008
Posty: 268
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Wto 11:36, 07 Gru 2010    Temat postu:

no to tu Was zaskocze Smile

Snowie poleca 13/10, 13/9 na 1 miejscu. Jest to propozycja dla stanu meczu 0:0 i pierwszego rzutu.
[link widoczny dla zalogowanych]

Z kolei [link widoczny dla zalogowanych] na podstawie literatury i analiz podaje następujące propozycje:
[link widoczny dla zalogowanych]

Sam osobiście zawsze grywałem 13/9 24/21. Ostatnio częściej 13/9, 13/10 szczególnie w początkowych fazach meczu.

GNU proponuje również 13/10, 13/9 przy stanie 0:0 mecz do 7 z kd.

Kod:

1. Cubeful 3-ply    13/10 13/9                   MWC:  49,89%
       0,491 0,151 0,006 - 0,509 0,141 0,008
        3-ply cubeful prune [grandmaster]
    2. Cubeful 3-ply    24/20 13/10                  MWC:  49,84% ( -0,05%)
       0,492 0,136 0,005 - 0,508 0,137 0,005
        3-ply cubeful prune [grandmaster]
    3. Cubeful 2-ply    24/21 13/9                   MWC:  50,26% (  0,37%)
       0,510 0,144 0,007 - 0,490 0,135 0,005
        2-ply cubeful prune [world class]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez EU_PL_jose65 dnia Śro 13:25, 08 Gru 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum "Polskie Orły" Strona Główna -> Akademia Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin